Monday, March 24, 2014

ඉතිහාසය වෙනස් කළ පෙම් කතා........

වර්තමානය වන විට විවිධ ජාතීන් අතර සුහදත්වය වර්ධනය වී, අන්තර් ජාතීය සබඳතා වඩාත් සංකීර්ණ තලයකට ළඟා වී තිබුණද මීට දශක ගණනාවකට පෙරදී එබඳු තත්ත්වයක් පැවැතියේ නැත. විශේෂයෙන්ම එකිනෙකට වෙනස් ජාතීන් අතර සිදුවන විවාහයන්ට දැඩි ලෙස තහංචි පැනවී තිබෙන ලද්දේ, එවැන්නන්ට නීතියෙන් දඬුවම් ලබාදීමටද ඉඩ ප්‍රස්ථා සලස්වමිනි. වර්තමානයේදී ජාතීන් අතර වන සබඳතා දියුණු තලයකට ළඟා වී ඇත්තේද, අතීතයේදී එලෙස සම්මතයන්ට හා නීතින්ට  එරෙහිව යමින් එකිනෙකට වෙනස් වෙනස් ජාතීන්ට අයත්  පුද්ගලයන් අතර හටගත් අන්තර් සබඳතා විශේෂයෙන්ම විවාහ සබඳතා හේතුවෙනි. මෙම ලිපියෙන් විස්තර කෙරෙනුයේ එලෙස පැවැතියා වූ නීතින්ට අභියෝගයක් වෙමින් ජාති, කුල, ආගම් භේද ඉක්මවා යමින් විවාහයන්ට එළැඹී ඉතිහාසයේ විප්ලවීය යුවළවල් පිළිබඳ විස්තරය.



මිල්රඩ් හා රිචඩ් ලවින්

        1958 ජූලි 11 දා රාත්‍රියේදී සුවබර නින්දක පසුවෙමින් සිටි අලුත විවාහ වූ යුවළක් වන රිචඩ් හා මිල්රඩ් ලවින් නිදි යහන මතදීම ‍පොලිස් අත්අඩංගුවට පත්වූයේ එකල ඇමෙරිකාවේ ප්‍රාන්ත විසිහතරක ක්‍රියාත්මක වූ එකිනෙකට වෙනස් ජාතීන්ට අයත් පුද්ගලයන් දෙදෙනකු අතර විවාහ සිදුවීම තහනම් කෙරෙන නීතියට පටහැනිව ඔවුන් දෙදෙනා විවාහවීම හේතුවෙනි. සිර දඬුවම් හිමිවන නීතියකට එරෙහිව ගොස් විවාහ වීමට ලවින් යුවළ පෙළඹී සිටියේ අත්අඩංගුවට පත්වීමට සති පහකට  පෙරදී මිල්රඩ් ගැබ්ගෙන ඇති බව දැන ගැනීමට ලැබිම නිසාය. වර්ජීනියා ප්‍රාන්තයේ මෙලෙස අන්තර්ජාතීය විවාහයන්ට එරෙහිව ක්‍රියාත්මක වූ නීතිය මගහැරීම සඳහා ලවින් යුවළ විවාහ උත්සවය පවත්වා තිබුණේ වොෂිංටන් නුවරදී වූ නමුදු යළිත් වර්ජීනියා ප්‍රාන්තය වෙත පැමිණි සැණින් ඔවුහු අත්අඩංගුවට පත්ව තිබිණි.


        1963 දී ඔවුහු තමන්ට සිදු වූ අසාධාරණය ඇමෙරිකානු ප්‍රජා නිදහස් සංසදය වෙත ඉදිරිපත් කරනු ලැබූ අතර ඉතා සංකීර්ණ වූද දුෂ්කර වූද නීතිමය සටනකින් පසුව, එබඳු අන්තර් ජාතීය විවාහයන් තහනම් කිරීම ආණ්ඩුක්‍රම විරෝධී වූවක් ලෙසට ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණය විසින් තීරණය කරනු ලවින් යුවළට පමණක් නොව එලෙස ජාතීන් දෙකකට අයත් විවාහක යුවළවල් සියලු දෙනාටම දැවැන්ත ජයග්‍රහණයක් හිමිකර දෙමිනි. අන්තර්ජාතීය විවාහයන්  තහනම් කරමින් ක්‍රියාත්මක වූ නීතිය අවසන් වරට අවලංගු කරන ලද්දේ 2000 වසරේදී ඇලබාමා ප්‍රාන්තයේදීය.


රූත් විලියම්ස් කාමා හා ශ්‍රීමත් සෙරෙට්සේ කාමා

        රූත් හට ශ්‍රීමත් සෙරෙට්සේ කාමා නොහොත් සෙරෙට්සේ කාමා කුමරුව මුණ ගැසෙන ලද්දේ ඇය බ්‍රිතාන්‍යයේ නීති විද්‍යාලයේ ඉගෙනුම ලබන අවධියේදීය. 1966 වසරේදී බොට්ස්වානා රාජ්‍යයේ පළමු ජනපතිවරයා බවට පත් වූ ශ්‍රීමත් සෙරෙට්සේගේ බිරිය ලෙසත් ජනපති ආර්යාව ලෙසත් රූත් ක්‍රියාකාරී දේශපාලනික භූමිකාවක නිරත වූවාය. එසේ වුවද ඊට පෙර ජාතීන් දෙකකට අයත් වූ රූත් හා සෙරෙට්සේ හට විවාහ වීම සඳහා බාධක වැටකඩොලු රාශියක් ජය ගැනීමට සිදුව තිබිණි.
        1948 වසරේදී ඔවුන් දෙපළ සිය විවාහය පිළිබඳ පුවත නිවේදනය කිරීමත් සමග රූත්්ගේ පියාගෙන් මෙන්ම සෙරෙට්සේගේ මාමාගෙන්ද ඊට එරෙහිව තර්ජන ඉදිරිපත්ව තිබිණි. බ්‍රිතාන්‍ය රජය පවා යුවළට තර්ජනය කරමින් විවාහයට බාධා කිරීමට කටයුතු කොට තිබුණු අතර පසුව යුවළ බොට්ස්වානා රාජ්‍යය බලායාම  වැළැක්වීමටද උත්සහ දරා තිබිණි.
        අට වසරක කාලයක් එංගලන්තය තුළ පිටුවහළුන් ලෙස සැඟවුණු ජීවිතයක් ගත කළ කාමා යුවළට නිදහස හිමි වුයේ සෙරෙට්සේ නායකත්වය දැරූ බමාන්ග්වටෝ ගෝත්‍රයේ සාමාජිකයින් විසින් බ්‍රිතාන්‍ය මහ රැජිණට පෞද්ගලික මට්ටමින් යවනු ලැබූ කේබල් පණිවුඩයක ප්‍රතිඵලයක් ලෙසයි. පසු කාලීනව ඔවුන් දෙපළගේ පුතුන් වූ ඉයන්හා ෂෙකෙඩිදදේශපාලනික
කරළියේ කැපී පෙනෙන චරිත බවට පත් වූ අතර කාමා යුවළගේ කතාව අළලා චිත්‍රපටයක් හා කෘතියක්ද රචනා කරනු ලැබිණි.

        ශ්‍රීමත් සෙරෙට්සේ කාමාගේ ප්‍රතිමාවක් අදටද බොට්ස්වානාවේ ගැබොරෝන්අගනුවර දැකගත හැකිය.


ආර්කේඩියා හුවාන්ග් හා මේරි ක්ලෝඩ් රෙග්නියර්

        දහ අටවන සියවසේ මුල් භාගයේදී යුරෝපියානු විද්වතුන් තුළ චීන  සංස්කෘතිය හා චීන භාෂාව පිළිබඳව දැඩි උනන්දුවක් හටගන්නා ලද අතර මේ සම්බන්ධයෙන් ගෞරවය හිමි විය යුත්තේ චීනයේ ඉපිද පසුව ප්‍රංශයට සංක්‍රමණය වූ ආර්කේඩියෝ හුවාන්ග් නමැති තරුණයාටය.

        කතෝලික දෙමාපිය යුවළකට දාව උපන් හුවාන්ග් සිය දෙමාපිය ඉල්ලීම මත පැවිදි දිවියට එළැඹීම සඳහා ප්‍රංශය බලා ගියද පසුව ඔහු ප්‍රංශ විද්වතුන් පිරිසක් සමග එක්වන ලද්දේ චීන - ප්‍රංශ භාෂා ශබ්ද කෝෂයක්
නිර්මාණය කිරීම සඳහායි. ක්‍රි.ව. 1713 දී එනම් ජාතීන් දෙකකට අයත් යුවළක් අතර සිදු කෙරෙන විවාහයක් සමාජ සම්මතයෙන් බැහැර වූවක් ලෙස සැලකුණු අවධියකදී, හුවාන්ග් මධ්‍යම පාන්තික ප්‍රංශ ජාතික කාන්තාවක වූ මාරී - ක්ලෝඩ් රෙග්නියර් හා විවාහ වූයේය. සම්මතයෙන් බැහැර වූවක්  වුවද මේ සඳහා තරුණියගේ දෙමාපියන්ගේ ආශිර්වාදයද හිමිව තිබුණි. චීන ජාතිකයකු හා යුරෝපීය ජාතිකයකු අතර ඉතිහාසයේ සිදු වූ මෙබඳු ගණයේ පළමු විවාහය මෙය ලෙස ඉතිහාසඥයන් විසින් සලකනු ලැබේ.

ගොන්සේලෝ ගුඑරෙරෝ හා සසිල්

        ස්පාඤ්ඤ හා මායා ඒකාබද්ධ සංස්කෘතියෙන් බිහි  වූ බොහෝ අයවලුන්ට එවැනි දෙමුහුම් සංස්කෘතියකට උරුමකම් කීමට සිදුවන ලද්දේ මායා ජාතික කාන්තාවක හා ස්පාඤ්ඤ ජාතික ගොන්සාලෝ ගුඑරෙරෝනැමැත්තා අතර සිදු වූ විවාහයේ ප්‍රතිඵලයක් ලෙසයි. ඒයද සිදුවූයේ ෙදෙවයේ තවත් එක් අහඹු සිදුවීමක ප්‍රතිඵලයක් ලෙසයි. යුකාටන් වෙරළ තීරයට ඔබ්බේදී මුහුදුබත් වූ නැවකින් දිවි ගලවා ගැනීමට සමත් වූ එකම පුද්ගලයා වූ ගොන්සේලෝ, මායාවරුන්ගේ ග්‍රහණයට පත් වූ අතර, ඔවුන්ගෙන් සිය ජීවිතය ගලවා ගනු සඳහා ඔහු විසින් අනුගමනය කරනු ලැබූ උපක්‍රමශීලී පිළිවෙත වූයේ මායාවරුන්ගේ සිරිත් විරිත් හා සම්ප්‍රදායන් පිළිගනිමින් ඊට අනුගත වීමට තමන් කැමැති බව ඔවුන්ට හැඟවීමයි.
        ඒ අතරම ස්පාඤ්ඤ ජාතිකයන් අතර භාවිතා වන සටන් උපක්‍රම ඔවුන්ට ඉගැන්වීමටද ගොන්සේලෝ සිය කැමැත්තෙන්ම ඉදිරිපත් වූයේ මායාවරුන්ගේ විශ්වාසය පමණක් නොව ඔවුන්ගේ ගෞරවයද හිමි කරගනිමිනි. ඔහුට මායාවරුන් අතර කෙතරම් ඉහළ පිළිගැනීමක් හිමි වූයේද යත් පසුව ඔහුට සසිල් හා නමැති මායා කුමාරිකාව සරණ පාවා ගැනීමේ වරප්‍රසාදයද හිමිවිය.
        පසු  කලෙකදී ගොන්සේලෝ මායාවරුන්ගේ ආධිපත්‍යයෙන් මුදා ගැනීම සඳහා ස්පාඤ්ඤ ජාතිකයන් උත්සහ ගනු ලැබුවද ඒ වන විටත් මායාවරුන්ගේ සංස්කෘතියේම සාමාජිකයකු බවට පත්ව සිටි ගොන්සේලෝ ආපසු මවුරට බලා පැමිණීම ප්‍රතික්ෂේප කරමින් කියා සිටින ලද්දේ තමන්ව මායාවරුන් විසින් දේවත්වයෙහිලා සලකනු ලබන හෙයින් ඔවුන්ව අතහැර ඒමේ බලා‍පොරොත්තුවක් තමන්ට නොවන බවයි. ඒ වන විට ඔහු මායා සම්භවය සහිත දරුවන් තිදෙනකුගේ පියෙකුවද සිටි බව කියැවේ.

ලුයිසා හා ලූයිස් ගේ‍රගරි

        අප්‍රිකානු ඇමෙරිකානුවෙකු වූ ලුයිස් ගේ‍රගරි හා බ්‍රිතාන්‍ය ජාතික කාන්තාවක වූ ලුයිසා මැතිව්ස්යුවළ එකිනෙකා දැන හඳුනා ගැනීමට ලැබෙන්නේ 1911 වසරේදී ඔවුන් ඊජිප්තුවේ ශු. දේශයේ සංචාරයක නිරත වත්දීය. බහායිනමැති ධර්මය අනුසාර කරන්නා වූ බැතිමතුන් දෙදෙනකු වූ ලුයිසා හා ලුයිස්ගේ ප්‍රේමයට සමාජ සම්මතයන්ගෙන් බාධක එල්ල වන ලද්දේ එකල සමාජයේ විශේෂයෙන් ඇමෙරිකාව තුළ මෙබඳු අන්තර් ජාතීන් අතර සිදු කෙරෙන විවාහයන්ට එරෙහිව තහංචි සේම වර්ගවාදයද තදින් මුල්බැස ගෙන තිබූ නිසාය.
        සමානාත්මතාව සිය විශ්වාසයේ එක් අංගයක් ලෙස සැලකූ බහායිලබ්ධිකයන් අතර පවා වර්ගවාදය පිළිගැනීමට ලක්වීම ඇත්තෙන්ම ඛිෙදයට කරුණක් විය.
ඒ සියලු බාධා ජයගනිමින් 1912 ලුයිසා හා ලුයිස් යුවළ නිව්යෝක් නුවරදී විවාහප්‍රාප්ත වන ලද්දේ, ජාතීන් දෙකකට අයත් පළමු විවාහක බහායි ආගමික යුවළ බවට පත්වෙමිනි. පසු කාලෙකදී ලුයිස් ගේ‍රගරි ඇමෙරිකාව තුළ මෙන්ම බහායි ලබ්ධික සමාජය තුළද වර්ගවාදයට එරෙහිව සටන් වැදියා වූ ප්‍රකට චරිතයක් බවට පත් වූ අතර 1951 වසරේදී ඔහුගේ මරණය සිදුවන තෙක්ම ගේ‍රගරි යුවළ බාධක මධ්‍යයේ වුවද සාර්ථක යුග දිවියක් ගත කිරීමට සමත් වූහ.


ලෙනාඩ් කිප් රයින්ලන්ඩර් හා ඇලිස් ජෝන්ස්

        කිප් රයින්ලන්ඩර් නමැති උසස් පැළැන්තියේ සුදු ජාතිකයා හා ඇලිස් ජෝන්ස් නමැති කළු ජාතික තරුණිය අතර සිදු වූ විවාහය මෙන්ම දික්කසාදයද මෙම වර්ගවාදය පිළිබඳ ආන්දෝලනය අධිකරණය හමුවට ගෙනෙන ලද්දේ, නීතිමය වශයෙන් පුද්ගලයකු කළුද නැතහොත් සුදුද ලෙස තීරණය කරනුයේ කවර සාධක පදනම් කර ගනිමින්ද යන්න ප්‍රශ්න කරමිනි.

        නිව්යෝක් නුවර වංශක්කාර පවුලක තරුණයකු වූ කිප් හා ජාතීන් දෙකකට අයත් වැඩ කරන පන්තියේ දිළිඳු යුවළකට දාව උපන් ඇලිස් අතර සම්බන්ධයක් හට ගනුයේ 1921 වසරේදී ඔවුන් දෙදෙනා කනෙක්ටිකට් නුවර වූ වෛද්‍ය සායනයකදී හමුවීමත් සමගය. තෙවසරක දීර්ඝ ඇසුරකින් පසුව 1924 දී ඔවුන් විවාහ වනුයේ, කිප්ගේ ජනප්‍රියත්වය හේතුවෙන් එම විවාහය මාධ්‍ය ලෝකයේ ඉහළ අවධානයක් හිමි කර ගනිමිනි. ඒ ජනප්‍රියත්වය කෙතරම් වීද යත් නිව්යෝක්සමාජ ලියාපදිංචි ‍ලේඛනයට නම ඇතුළත් වූ ප්‍රථම කළු ජාතික කාන්තාව වන්නේද ඇලිස් ජෝන්ස්ය.
        කෙසේ වුවද මෙම විවාහය වැඩිකලක් පැවැතුණේ නැත. සිය දෙමාපියන්ගේ බලකිරීම මත දික්කසාදයට සිය කැමැත්ත පළ කළ කිප් අධිකරණය හමුවේ කියා සිටියේ සුදු ජාතිකයකු වීමට ජෝන්ස් හට ප්‍රමාණවත් සුදුසුකම් තිබෙන බවයි.
        අවසානයේදී ජෝන්ස් හට සාධාරණය ඉටු වන පරිදි නඩුව අවසන් වන ලද්දේ ඇයට වාර්ෂිකව නඩත්තු මුදලක් ගෙවන ලෙසට කිප්ට නියෝග කරමිනි.


ජේම්ස් ඇචිලස් කර්ක් පැට්‍රික් හා කෙයාර්උන්

        ජේම්ස් ඇචිලස් කර්ක් පැට්‍රික් හා කෙයාර්උන් නිසා බ්‍රිතාන්‍ය අධිරාජ්‍යවාදී අරමුණු මුදුන් පමුණුවා ගැනීමේ අරමුණින් ඉන්දියාවේ සංචාරයේ නියුතු වූ නැගෙනහිර ඉන්දියානු සමාගමේ ඉහළ පෙළේ නිලධාරියකු මෙන්ම රාජ්‍ය තාන්ත්‍රිකයකුද වූ ජේම්ස් කර්ත් ප්‍රැටික් එම සංචාරයේදී ඉන්දියානු සංස්කෘතිය සමග කෙතරම් සමීප සබැඳියාවක් ඇති කර ගනු ලැබුවේද යත් කෙටි කලකින්ම සිය බටහිර පන්නයේ ගති පැවැතුම් සියල්ල ඉවතලා ඉන්දීය සම්ප්‍රදායන්ට අනුගත වී ඉන්දියානුවෙකු ලෙස එහි පදිංචි වීමට පෙළඹුණි.
        පසුව ඉස්ලාම් ධර්මය වැළඳ ගනු ලැබූ කර්ක්ප්‍රැටික් 1801 දී හයිද්‍රා බාද් නුවර අගමැතිවරයාගේ ළාබාල මිණිබිරිය වූ කෙයාර් උන් නිසාහා විවාහ වූ නමුදු ඊට ඉන්දීය බලධාරීන්ගේ අවසරය හිමිවන ලද්දේ, හයිද්‍රාබාද් රජයේ නීතින්ට එකඟව හැමවිටම ක්‍රියා කිරීමට ඔහු එකඟ වීමේ කොන්දේසිය මතය.
        එසේ වුවද බ්‍රිතාන්‍ය අධිරාජ්‍යවාදය විසින් වෙළාගනු ලැබ තිබූ ඉන්දියාව  තුළ මෙම විවාහයට එරෙහිව දැවැන්ත විරෝධයක් හටගත් අතර, කර්ක් පැට්‍රික් ඉහළ පෙළේ නිලධාරියකු වීමද මීට එක් හේතුවක් වී තිබිණි. ඉන්දියාවේ නව ආණ්ඩුකාරවරයා ලෙස පත්ව ආ රිචඩ් වෙසෙස්ලිසාමිවරයා හමුවට කැඳවනු ලැබූ කර්ක් ප්‍රැටික්ගේ සියලු නම්බුනාම හා තනතුරු ඔහු වෙතින් ඉවත් කෙරුනද, සිය විවාහය අවලංගු කිරීමට තරම් ඔහු බෙලහීනයකු නොවීය. පසුව සිය දරු දෙදෙනාට අධ්‍යාපනය ලබාදීම සඳහා ඔවුන්ව එංගලන්තයට යැවුණු අතර හදිසියේ හටගත් උණ රෝගයක් හේතුවෙන් ඔහු මිය යන ලද්දේ 1807 දීය.
ඔහුගේ මරණයෙන් වසරකට පසුව ඔහුගේ බිරිය උන් නිසාද මිය ගියාය.

බිල් ඩී බ්‍ලේසියෝ හා චර්‍ලේන් මැක්රේ
        මේ වන විට ඇමෙරිකාව තුළ ජාතීන් දෙකකට අයත් යුවළවල් අතර සිදුවන විවාහයන්ට නීතියෙන් අවසර ලැබි තිබුණ ද, ප්‍රධාන පෙළේ රජයේ නිලධාරී ධුරයකට තේරී පත් වූ කළු ජාතික කාන්තාවක සිය බිරිය කර ගත් පළමු තැනැත්තා වනුයේ 2013 වසරේදී නිව්යෝර්ක් නුවර නගරාධිපති ලෙස තේරී පත් වූ බිල් ඩී බ්‍ලේසියෝය චර්‍ලේන් මැක්රේ නමැති ඔහුගේ බිරිය කළු ජාතික කාන්තාවකි.

* *උපුටා ගැනීම (සමුදුර)